dinsdag 7 juni 2011

lik mn linker bilhelft'

de waarheid zeggen, iedereen kent het wel.
Je vind het lullig, je bent bang voor de reactie van 'de persoon in kwestie', of gewoon omdat de waarheid een nog ergere schade aan zal richten.
het - niet durfen zeggen van de waarheid - is vaak een van de redenen dat wij, mensen liegen.


van; 'hoe vind je deze jurk staan? Hij benadrukt mijn 'overduidelijke' appelfiguur toch niet? 'neeuh hoor, hij staat je béeeldig! En appelfiguur? Hoe kom je erbij?'


en; * vriendin brengt superdure gucci stilleto's terug nadat ze die geleend had voor haar gala*
'hier zijn je schoenen, ze zijn alleen een beetje kapot, want ik heb er ook nog mee; geshopt, gefietst, gestampt op de trap omdat ik boos was, uitgeleend aan andere vriendin, een bitchfight mee gewonnen, mee geslapen, gezwommen *doorspoelen* .. en mee bergbelkommen! Is dat erg?' 'neeuh hoor, zo duur is 350 voor echte gucci stilletto's ook weer niet.'


tot; 'ik weet dat jij alles hebt gemaakt van deze megagrotezeerbelangrijke opdracht voor school en die maar 6x meetelt, en het is echt super geworden, maar ik moest hem in elkaar zetten en ben hem toen vergeten in te leveren, waardoor we wat punten missen. Geeft dat?'  'nee hoor, ik haal die tekorten wel weer op, en zoveel tijd heb ik er nou ook weer niet in gestoken, zo lang is 2368419 uur toch niet?'


Dit alles terwijl je misschien wel denkt: 'ja natuurlijk is het erg, ik moet er bijna van janken, en mijn hele leven is verkloot'  en: 'ja natuurlijk benadrukt het je appelfiguur.'


Je hoeft natuurlijk niet altijd de waarheid te vertellen, want de waarheid is soms hard, en je wil je vriendin natuurlijk niet kwetsen.
Maar zeg dan gewoon dat je het niet leuk vind, maar dat jullie samen wel op een oplossing komen, of dat die andere faboulous dress haar net wat beter staat.


Of gewoon zoals mijn lieftallige vriend G. altijd zegt:
                         'lik mn linker bilhelft' 


Durf het gewoon te zeggen, want anders komt er toch geen oplossing en blijf je zitten met de ellende.
nee heb je, en ja kun je krijgen. Of in dit geval; ellende heb je, een verbetering kun je krijgen, als je maar je eigen mening geeft.


Dus de volgende keer als iemand mij laat zitten met  huiswerk waardoor ik een onvoldoende haal, of mijn guccistilletto's kapot terug brengt zeg ik gewoon:


- Bitch, lik mn linker bilhelft, want natuurlijk vind ik het erg! -


Much Lovee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten